Mária je jednou z ústredných postáv Vianoc. Takto bola ospievaná v dávnych dobách. (Efrém Sýrsky 306-373)
PRE TVOJU MILOSŤ, PANE BUDEM SPIEVAŤ VYBRANÉ PIESNE O PANNE,
KTORÁ SA ZÁZRAČNÝM SPÔSOBOM STALA MATKOU.
ONA JE PANNOU I MATKOU, CHVÁLA NECH SA VZDÁVA TOMU, KTORÝ SI JU VYVOLIL
V ZÁSTUPE ČISTÝCH PANIEN VERNE STOJÍ,
V TICHOSTI NOSÍ MATERSKÝ PLOD,
PANNA MÁ DIEŤA,
KTO BY NEBOL OHROMENÝ?
NIET ŽENY, KTORÁ BY S MLIEKOM VLASTNILA
AJ PANENSTVO, KDE JE MLIEKO, TAM NIE JE PANENSTVO,
DIV SA STAL V MÁRII
PORODILA AKO PANNA,
ONA JE POĽOM, KTORÉ NEBOLO ORANÉ,
NA ŇOM VZIŠLA ÚRODA POŽEHNANÁ,
BEZ SEMENA VYDALA SVETU SVOJ PLOD.
ONA JE KORÁBOM PLNÝM VŠETKÉHO DOBRA, KTORÝ VEZIE CHUDOBNÝM DARY NEBA,
SKRZE ŇU SA ZOMRELÍ STALI BOHMI,
LEBO NOSILA V SEBE ŽIVOT
V MÁRII SA HRDIA VŠETKY PANNY
A PRETOŽE JE PANNOU
ONY NACHÁDZAJÚ SVOJU ČESŤ,
Z NEJ POVSTALO SVETLO PRE TÝCH
ČO ŽIJÚ V TEMNOTÁCH
SKRZE MÁRIU POZDVIHLA HLAVU PONÍŽENÁ EVA,
MÁRIA PORODILA DIEŤA, VÍŤAZA NAD HADOM, LÍSTIE HANBY SA ZMENILO NA SLÁVU,
DVE PANNY MÁ ĽUDSTVO,
JEDNA BOLA PRÍČINOU ŽIVOTA,
DRUHÁ SMRTI,
SKRZE EVU PRIŠLA SMRŤ,
SKRZE MÁRIU ŽIVOT
MATKU POZDVIHLA Z PÁDU DCÉRA,
PRVÁ SA ZAKRYLA LÍSTÍM HANBY,
DRUHÁ DALA TEJ PRVEJ RÚCHO SLÁVY
SKRZE MÁRIU ZASVITLA ŽENÁM NÁDEJ,
LEBO ZÁVISŤ OVINULA ICH HLAVU
A HANBA POKRYLA ICH TVÁR,
MÁRIA IM PRINIESLA SLOBODU
A VRÁTILA IM NEVINNOSŤ
DNES SA RADUJÚ VŠETKY ŽENY,
LEBO – AKO ONY – MÁRIA NOSILA
V SEBE PLOD, KTORÝ DÁVA ŽIVOT
ICH SYNOM, SLÁVA TOMU,
KTORÝ JEJ HO ZOSLAL
SKRZE MÁRIU VZIŠLO SVETLO,
KTORÉ ROZPTÝLILO SKRZE EVU
NA SVET PRIVEDENÚ TEMNOTU,
A TEMNOTOU ZAHALENÁ ZEM ,
BOLA SKRZE MÁRIU ZAPLAVENÁ SVETLOM